سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  عشق یعنی انتظار منتظر
روایت گر حدیث ما که بدان دلهای شیعیان ما را استوار می دارد، از هزارعابد برتر است . [امام صادق علیه السلام]
کل بازدیدهای وبلاگ
315084
بازدیدهای امروز وبلاگ
25
بازدیدهای دیروز وبلاگ
27
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
عشق یعنی انتظار منتظر
لیلا شیدا
مدعی شیداییم، اما تا شیدا شدن فاصله بسیار است
لوگوی وبلاگ
عشق یعنی انتظار منتظر
فهرست موضوعی یادداشت ها
مذهبی .
بایگانی
در نکوهش غیبت
مهمانی سلطان عشق
پیوندهای روزانه

بنت الزهرا [319]
یاس نبی [252]
ماه بنی هاشم [374]
پرواز بی انتها [275]
فاطمیون [288]
نور الانوار [269]
برادرم محسن [345]
[آرشیو(7)]

اوقات شرعی
لینک دوستان

اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
غریب آشنا
سایت چهارسو

لوگوی دوستان


























موسیقی وبلاگ
اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   لیلا شیدا  

عنوان متن آیا فقط دم از زهرا(س) زدن کافی است؟ چهارشنبه 86 اردیبهشت 19  ساعت 4:1 عصر

 

زنان ما نیاز دارند دریابند چگونه باید پیوندى بین عبادت و لذت ایجاد کرد و چگونه در عین حضور اجتماعى باید به پوشش و عفاف خود عنایت داشت و چگونه می‏توان در جو زمانى نامناسب هدف و هویت خود را فراموش نکرد. بحثها باید در این حدود دور زند.


جامعه زنان ما باید دریابند که ارزش تلاش مبارزاتى فاطمه (س) کمتر از ارزش صلح حسن (ع) و کم بهاتر از قیام حسین (ع) نیست و اگر تصویرى در اذهان خلاف چنین باور است بدان خاطر است که هنوز ما در فاطمه‏شناسى ضعیفیم و هنوز ما را توان ارزیابى و تحلیل و مقایسه و بررسى ریشه‏هاى و عوامل پدید آوردنده یک نهضت و حرکت نیست.

برنامه‏ریزى‏ها به گونه‏اى بوده است که در آن حذف نام فاطمه (س) از صحنه‏هاى علم و عمل مطرح و مورد نظر بوده است. در دانشکده‏هاى معارف و الهیات جهان و در محافلى که از خدمت ناچیز زن در عرصه جهان یاد مى‏شود ازفاطمه (س) دختر پیامبر اسم و خبرى نیست و اگر هم باشد بگونه‏اى مبهم و مسخ شده است.

ما امروز با دنیایى مواجهیم که از جرقه زنان غربى نور افکن‏هایى ساخته‏اند و از زنى بنام ژاندارک، بتى پدید آورده‏اند وکوشیدند با حماسه سازى‏ها و شور آفرینى‏ها، نام ویاد آن رازنده داشته و محبت آنها را در دل‏ها بیفکنند - در قبال چنین وضعى در دنیاى اسلام چه خبر است؟ ازفاطمه (س) چه سخنى در میان است؟ از زینب و کلثوم و سکینه چه حرف و بحث و مطلبى؟

 

در این گناه نارسائى جوامع اسلامى تا چه حد شرکت دارند؟ سهم آنها در این کوتاهى و نارسائى به چه میزان است؟ آیا دستگاه تبلیغاتى و وسایل ارتباط جمعى آنها را در این جنبه گناهى نیست؟ آیا آنها بوظیفه اسلامى خود در این زمینه عمل کرده‏اند؟

کوتاهى‏هاى آنان در این زمینه بگونه‏اى است که گوئى آنان دستگاه ارتباط جمعى و وسایل رادیو تلویزیون خود با شرط همگامى با شیوه غرب از آنان خریدارى کرده‏اند. و شاید به همین نظر است که در آنان جرأتى و همتى براى معرفى زنان نمونه بچشم نمى‏خورد و یا باید گفت افکار مسئولان و گروندگان آنها در حدى نیست که براى چنین اقداماتى ارزش قائل باشند و یا در سطحى نیستند که از حیات فاطمه (س) و ابعاد زندگى او سردرآورده باشند.


سیده زنان بودن فاطمه (س) و جنبه الگوئى او مورد قبول همه فرق مسلمین است، تنها مورد بحث شیعیان نیست، حال باید پرسید با چنین زمینه و اعتقادى درباره معرفى فاطمه (س) چه کرده‏اند؟ چه بررسى و تحلیلى؟ چه ارائه تصویرى از او؟ و کدام شیوه براى جا انداختن او بعنوان یک الگو و مدل؟ در دنیائى که غرب مى‏کوشد هنر پیشه‏اى معروف الحال را مدل و الگو معرفى کند و با سخن گفتن از وقار و حیاء و زیبائى و راه و مشیش دلها را واله و حیران او بسازد از فاطمه (س) چه خبر؟ براى استقرار محبتش در دلها چه برنامه‏ریزى‏هائى شد؟

 

راه فاطمه (س) تنها راه دیروز نبوده و نیست که راه امروز است و هر روز. و تنها راه. شریعت خاص و آئینى ویژه نیست که راه فطرت است و بدین سان در همه جاى جهان قابل اجرا و عملى است. اگر ما راه فاطمه (س) را راه اسلام مى‏خوانیم بدان خاطر است که در باور ما اسلام، آئین فطرت است. تعالیم آن بازمینه‏هاى فطرى سازگارى است و فاطمه (س) آنچه را که دارد از عطایاى الهى است که در سایه تطابق خود با اندیشه‏هاى اسلامى آن را بدست آورده است .

فاطمه (س) را باید همیشه به یاد داشت و یاد او باید یاد عشق در ایمان باشد و یاد عاطفه و احساس توام با تعقل او در خور یاد کردن و ذکر است بدان خاطر که تصویر آزادگى او به ما درس آزادى مى‏دهد، خاطره حق طلبیش به ما درس وظیفه و جرأت و شهامت مى‏دهد و یا مبارزه‏اش در ما روح مبارزات حق‏طلبانه را احیاء مى‏کند.


ما با یاد فاطمه (س) و موضعگیریهایش باید این درس را داشته باشیم که به موضع‏گیرى اندیشه در شرایط گوناگون و متفاوت زندگى دست یابیم و در هر مساله و مشکل از خود سوال کنیم اگر فاطمه (س) با این مشکل مواجه مى‏شد چه مى‏کرد؟ و هم با مطالعه تاریخ زندگیش از او و از راه و روش او الهام مى‏گیریم و طریق خود را روشن و هموار کرده و به پیش رویم .

او ولى خدا بود داراى ایمان و عصمت، على (ع) او را از دو رکن جهان اسلام معرفى کرد که رکن اول آن شخص پیامبر بود. و آن روز که فاطمه (س) از دنیا رفت على (ع) با تأثر و اندوه فرموده بود این همان رکن دومى بود که از دست رفت (هذا رکن الاخر) و چنانچه در فاطمه (س) پیامبر فرموده بود هذا احدالرکنین و آدمى براى استوارى نیایش ناگزیر به ستون و رکنى دارد. هر قدر آن رکن مهمتر و سنگین‏تر، استحکام بنا و اعتماد ما بدان بیشتر و زیادتر است و این خود نیز اسوه آموزى و الگو پذیرى است که آیات قرآن و روایات ما را بدان توصیه مى‏کنند.

 


فاطمه (س) به زنان ما درس مى‏دهد درس زندگى، درس جهاد و مبارزه، درس مرزدارى ایدئولوژى و درس حضور اجتماعى در عین رعایت موازین شرعى و او آموزگار مسلم راهى است که بشریت از ابتداى پیدایش خود تا امروز خواستار و متوقع شناخت آن راه و طى طریق در آن مسیره بوده است .


او با عمل درس داد، درس تولا و تبرا، درس همرزمى با همسر در تعقیب هدف مشترک درس صفا و اخلاص در کارها، درس انجام وظیفه هدایت براى زنان، درس کمک کارى براى مردم، درس زیر بازوگیرى، درس بیان حق، درس از خود گذشتگى و ایثار، درس ثبات قدم در برابر متجاوزان و غاصبان، درس حجاب و پوشش، درس پرچم افرازى و گاهى پرچم ساختن مظلومیت حتى جنازه و قبر خود براى هشیار کردن .
- او دخترى براى پدر است در احترام‏پدر، رعایت حال او، دفاع از او مهرورزى به پدر، رعایت شئون‏او .
- او همسرى است براى شوهر همشأن او، کفو او، دوستى با شوهر، همرزمى با او، همگامى با او.
- او مادرى است براى فرزندان، مادرى متعهد، درس‏آموز، مهربان، صمیم و همراه، القاء کننده ایمان و اخلاق.
- او عضوى است براى جامعه، خود اهل احسان وخیر، اهل هدایت و ارشاد تمام کننده حجت.
- و او الگوى مکتب محمد (ص) است .

 

مأخذ


  نظرات شما  ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

نفس اماره
نمیدانی چه لذتی دارد این حجاب !
خنده دار ترین ها !!!
خواهشا تا آخرش بخون
دلم از دست همه گرفته...
آقا، ما اهل کوفه هستیم!
دل به دل راه داره
چت با خدا
[عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ